pondělí 21. ledna 2013

Špenátový koláč

Jak se tak dívám, tak posledních několik moc příspěvků jsou samá sladká jídla. Není to náhoda, sladké miluji a jsem na něm doslova závislá. No a obědy a večeře sice dělávám slané, ale ty nestíhám fotit. :-)

Tento koláč byl výjimkou, měli jsme ho k obědu a stihla jsem jej nafotit. Ale myslím si, že to není typické obědové jídlo. Pokud ho budete chtít udělat jako slané pohoštění jen tak třeba pro návštěvy, tak určitě bych zvolila koláčovou formu. Já jsem chtěla těsto co nejvíce rozválet, aby to připomínalo pizzu a to jsem dala potom na plech. Pizzu to skutečně připomínalo, ale spíše vzhledově než chuťově.


Chuťově to byl opravdu koláč, který bych si v klidu dokázala představit s nějakou sladkou náplní, jako třeba s jablky.
Pokud byste chtěli tedy raději špenátovou pizzu, tak doporučuji použít těsto z celozrnné pizzy a náplň použít tuto.
Původní recept byl zde, ale dost se tedy v mém podání změnil. :-)

Suroviny:

Těsto:
  • 145 g celozrnné pšeničné mouky,
  • 145 g špaldové hladké mouky, 
  • 135 g másla,
  • 1 vejce,
  • špetku soli,
  • trochu vlažné vody.
Náplň:
  • 400 g zmrazeného špenátu (listy, ne protlak),
  • 3 vejce,
  • 100 - 150 g tvrdého sýra dle chuti,
  • 62,5 g lučiny (1 kostka),
  • 3 lžičky gervais,
  • sůl,
  • 3 stroužky česneku,
  • trošku oleje,
  • trochu sušené bazalky.

Postup:
  1. Mouku se solí a máslem pořádně propracujeme prsty, pak přidáme vejce a podle potřeby ještě vodu. Mělo by vzniknout lesklé nelepivé těsto. Hotové těsto zabalíme do fólie a dáme odpočívat do lednice tak na půl hodiny až hodinu.
  2. Mezitím si můžeme připravit špenátovou náplň.
  3. Na trošce oleje osmahneme špenát, dusíme tak dlouho, dokud se celý nerozmrazí. A pak do něj přidáme bazalku a pomačkaný česnek. Směs můžeme osolit a necháme trošku zchladit.
  4. V misce si smícháme vejce, lučinu a gervais.
  5. Dále si nastrouháme sýr.
  6. Pak už vše smícháme do jedné mísy - špenát, vaječnou směs a sýr. Trochu sýra si necháme stranou.
  7. Odpočaté těsto vyválíme (nejlépe přes obyčejný sáček, protože se těsto trochu trhá a díky sáčku se tomu zabrání). Těsto naformujeme do koláčové formy nebo dáme na plech vyložený pečícím papírem.
  8. Na těsto dáme špenátovou směs a posypeme zbytkem strouhaného sýra.
  9. Dáme péct do předehřáté trouby na 190 stupňů asi 30-40 minut.

Množství lučiny a gervais je jen takové orientační, dala jsem, co doma zrovna bylo. To co špenátovou směs dělá pěkně pevnou jsou vejce, ta lučina tomu spíše dodá zajímavou chuť. Určitě by se dalo použít i trocha pomazánkového másla nebo obyčejný tvaroh. V receptu, ze kterého jsem čerpala, autorka použila ricottu, což musí být supr. Já ji neměla, ale příště to s ní určitě zkusím. :-)

11 komentářů:

  1. mňam, toto určite vyskúšam lebo špenát milujem! :)

    OdpovědětVymazat
  2. náhodou to vypadá skvěle..Já mám slané koláče moc ráda..špenátový jsem ještě ale nezkoušela..:)

    OdpovědětVymazat
  3. Tý brďo, vypadá to super a zaujal mě na toliik, že přemýšlím o ukuchtění! :))

    OdpovědětVymazat
  4. Sbíhají se mi sliny, krásná fotka. Určitě zkusím

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadá úžasně :)
    a zkoušela jsem od tebe tu mrkvovo tvarohovou buchtu a byla výborná! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Miluju špenát na tomhle bych si určitě pochutnala. Recept si ukládám :))

    OdpovědětVymazat
  7. špenátu jsem dala 2. šanci a zamilovala si ho, tento koláč vypadá božsky

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj KIVI, přišla jsem nakouknout a hned taková dobrota! Špenát mám moc ráda!!!

    OdpovědětVymazat