čtvrtek 5. února 2015

Čokoládový dort ke třetím narozeninám

Už to asi vypadá, že jsem se úplně vypařila z povrchu zemského. No není tomu tak, na povrchu zemském naštěstí pořád jsem, jen jsem se jaksi vytratila z blogového světa. Čím to? V lednu před rokem se nám narodila úžasná holčička. To samo o sobě není odpověď. Spousta žen má druhé dítě a funguje stejně jako před tím. Já jsem se jaksi na rok úplně zastavila a na sto procent jsem zůstala jen a jen pro děti a nějak jsem vypustila vše ostatní. Je to dáno asi i tím, že dcerka je hodně maminkovská a hodně špatně spí, takže odpočinek vlastně žádný. Jsem v pozoru téměř 24 hodin denně. Ale proto jsem si děti pořizovala, když mě teď potřebují, tak tu jsem pro ně. A abych se teda přiznala. někdy si za své nevyspání mohu i sama, když mám jen malinko příležitost si odpočinout a mám zrovna vyžehleno a uklizeno (to se často nestává :-), tak mám nový koníček a to šití. Nikdy bych nevěřila, že mě šití dokáže tak pohltit. Bylo by to na založení dalšího blogu. :-)


Nic konec řečí a teď zveřejňuji po půl roce dort, který jsem pekla synovi v létě k narozeninám. Úspěch měl obrovský a syn na něj vzpomíná doteď. Těším se, až ho budu v létě péct znova. Pro velký úspěch udělám totiž úplně ten stejný.
Inspirací mi byl dort, který pekla Pavla a ta se inspirovala u Dity P. Pavli, dík za perfektní popis.


Suroviny:

Korpus:
  • 250 ml vody,
  • 125 g másla, na kostky + na vymazání formy,
  • 35 g kakaa, prosetého,
  • 300 g hladké mouky, proseté,
  • 1 lžička jedlé sody,
  • špetka soli,
  • 1-2 lžičky instantní kávy,
  • 300 g krupicového cukru,
  • 2 vejce,
  • 125 ml kefíru,

Náplň 1 (udělala jsem asi z třetinové dávky):
250 ml smetany ke šlehání (dala jsem cca 85 ml),
500 g hořké čokolády (dala jsem cca 170 g),
140 g másla (dala jsem cca 47 g),

Náplň 2 (udělala jsem z poloviční dávky):
80 g másla, změklého (dala jsem 40 g),
200 g smetanového sýru (dala jsem mascarpone, příště zkusím lučinu) (dala jsem 100 g),
80 g moučkového cukru (dala jsem 40 g).

Postup:
  1. Troubu předehřejeme na 160 stupňů a otevírací formu na dort vymažeme máslem a dno formy vyložíme pečícím papírem (mám velkou formu asi 26 cm, hodila by se spíš menší, aby se dort mohl aspoň dvakrát proříznout). 
  2. Do mlékovaru (kastrolku) dáme vodu, máslo a kakao a za stálého míchání zahříváme než se máslo rozpustí.
  3. Do mísy dáme mouku, sodu, sůl, kávu, cukr a přilijeme kakaovou směs. Vše důkladně prošleháme.
  4. Nakonec přidáme vejce, kefír a vše znovu promícháme.
  5. Těsto vlijeme do připravené dortové formy a pečeme zhruba 45 minut (zkusíme raději špejlí, zda je dort hotový).

Korpus necháme ve formě 10 minut chladnout, poté ho opatrně vyndáme a přesuneme na mřížku, kde ho necháme vychladnout úplně.

Náplň 1: Na čokoládový krém si ve vodní lázni (já v mlékovaru) zahříváme smetanu společně s čokoládou a máslem, až se vše rozpustí. Necháme chvíli vychladnout a poté vyšleháme metlou v hladký krém.

Náplň 2: Na bílou náplň všechny suroviny vyšleháme elektrickým šlehačem do hladkého a nadýchaného krému. Trvá to asi 10 minut.

Jakmile je dort úplně vychladlý, rozřízneme ho na poloviny, já dělám vždy s pomocí nitě. Spodní plát potřeme bílou náplní 2 a přiklopíme horním plátem. Horní plát potřeme čokoládovou náplní 1. Bílou náplň použijeme i po stranách a na dozdobení okolo dortu.




Milý čtenáři, mějte se hezky a pokud budete zkoušet tento dort, tak přeji dobrou chuť! :-)

13 komentářů:

  1. Díky za odkaz! Dort vypadá úžasně a ještě když vím jak chutná, bych si hned dala :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá skvěle... syn se určitě těší už teď...
    Také se plánuju u Dity čokoládově inspirovat :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den,

    je nám jasné, že dostáváte spousty nabídek, ale podařila se nám dohodnout s partnerem velmi zajímavá soutěž, kde 5 vítězných food bloggerů obdrží částku 10 000 Kč a ten nejlepší navíc dostane APEROL na celé léto!

    Pravidla soutěže

    Zúčastnit se může opravdu každý se svým food blogem. Jedinou podmínkou účasti je psaní food blogu v českém jazyce.

    1. Vytvořte a publikujte příspěvek na svém blogu na téma „Aperitivo Moment“. Jeho typickou součástí je finger food a sklenka aperitivu. Nejtypičtějším je Aperol Spritz. Součástí příspěvku musí být fotografie vytvořeného finger food a drink na bázi Aperol, Campari, Crodino nebo Cinzano.
    2. Pošlete internetový odkaz na svůj příspěvek na e-mail foodblogroku@gmail.com.

    Uzávěrka soutěže je 26. dubna 2015.

    Následně odborná porota APEROL SPRITZ FOOD BLOG ROKU vybere 5 food bloggerů s nejlepšími příspěvky. Hodnotit se bude hlavně nápaditost, ale i celková vizuální podoba. Příspěvek nemusí obsahovat jednotlivé kroky přípravy.

    Vyhlášení vítězů proběhne na večírku – slavnostním vyhlášení vítězů APEROL SPRITZ FOOD BLOG ROKU 2014.

    Co je „Aperitivo Moment“

    Neformální setkání přátel v baru v podvečerních hodinách. Často předchází společné večeři, ale není to podmínkou. Lidé popíjejí drink a pojídají finger food. Tradiční záležitost je to zejména v Itálii či Francii.

    Ilustrační fotografii pro představu naleznete zde: http://foodblogroku.cz/soutez/

    Pokud budete potřebovat další informace k soutěži, neváhejte mne kontaktovat.

    Věříme, že Vás soutěž zaujme a že se rádi zúčastníte.


    Hezký večer


    Lukáš Beránek
    APEROL SPRITZ FOOD BLOG ROKU
    e-mail: foodblogroku@gmail.com

    www.foodblogroku.cz
    www.facebook.com/foodblogroku
    #foodblogroku

    OdpovědětVymazat
  4. Chtěla bych Vám poděkovat za úžasné recepty na narozeninové dorty. Vloni v prosinci slavil náš Jeníček první narozeniny a já mu udělala ten Váš s piškoty a ovocem. Byl to ohromný úspěch, celá rodina byla nadšená a Jeník snědl celou velkou porci. Letos mu vyrobím Váš "marcipánový dort ke druhým narozeninám" a po přečtení tohoto receptu mu příští rok upeču tento čokoládový. Chtěla jsem Vám tímto moc poděkovat za báječné nápady a zároveň Vás poprosit, zda byste byla tak hodná, a podělila se do budoucna se všemi Vašimi narozeninovými dorty pro Vašeho syna - my se budeme opičit (jestli neva :-) ) Jste pro mě velkou inspirací a dortovou jedničkou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den Lindo,
      moc děkuji za krásný komentář. Četla jsem ho až teď, bohužel blog teď zůstal na rok úplně zmrazený, snad se k němu časem zas dostanu... Ale nevím nevím, zda budu mít pro Vás další inspiraci na dorty, protože dort ke třetím narozeninám v synovi zanechal takový dojem, že ke čtvrtým narozeninám si přál ten stejný, pouze chtěl více bílých ozdob a na páté narozeniny to bude úplně stejně. Snad jen bych mohla třeba zveřejnit dort pro dceru, protože té jsem zkoušela jiný - mrkvový... :-)

      Vymazat
    2. Dobrý den, děkuji Vám za odpověď k mému komentáři a zároveň se omlouvám, že reaguji až nyní - rodina se nám rozrostla o dalšího člena a tak jsem opět "sáhla" k Vám do receptů na dorty. K prvním narozeninám druhého syna jsem opět udělala Váš jablíčkový a samozřejmě opět s úspěchem. Jeníčka letos čeká oslava třetích narozenin, tak se chystám na tento čokoládový a moc se těším. Pokud budete mít čas a najdete si chvilku se podělit o recept na ten mrkvový pro dceru, určitě budu moc ráda a s nadšením vyzkouším. Přeji Vám mnoho úspěchů, hodně radosti z dětí, ale hlavně zdraví :-)

      Vymazat
  5. Dobrý recept. Moje dcera Anna byl potěšen.

    OdpovědětVymazat
  6. Aneta Žaloudová21. května 2021 v 9:11

    Jééé, to vypadá moc pěkně. Určitě to zkusím. Syn bude mít za dva měsíce narozky, tak se odhodlám. Ale docela se děsím výsledku. Jsem taková pekařka-nepekařka. Ve finále jsem ráda, že se mi povede hrníčková bábovka podle receptu mojí babičky. Prostě nejsem u trouby zase tak úplně zdatná. :) Takže ten dort nejspíš zkusím nejdřív nanečisto. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Aby se děti měly v životě dobře, musím je už od raného věku učit vařit. Co jsem se jich tak ptala, tak děti ve škole (3. třída) už také umí vařit nějaké základní pokrmy. Po základní škole je totiž s manželem chceme dát na kolej a užívat si života. Tolik jsme toho ještě nestihli. Mám teď 5 let na jejich školení a pak hurá do světa.

    OdpovědětVymazat
  8. Za mě super nápad. Jako táta dvojčat bych to určitě ocenil víc, než hračky, které naši kluci pravidelně dostávají. :D koše na hračky jim už přetékají všelijakými kravinami a to nás ještě čekají Vánoce. To jsem zvědavý, co od koho dostanou. A to můžete rodině říkat, ať radši přispějí na oblečení nebo větší kočár, ale to je jak když mluvíte do dubu. :D

    OdpovědětVymazat
  9. Škoda jen, že mám alergii a intoleranci na mléčné výrobky. Ne že bych je nemohla vůbec, ale prostě jak nemám pak Laktastop nebo jak se ty pilulky jmenují, tak riskuji poměrně slušné střevní problémy. Hlavně trpím v hotelech a na dovolené. Miluju cukrárny, jsem kavárenský typ. Ale nemoci si dát sladký dezertík je prostě utrpení.

    OdpovědětVymazat
  10. To jsem se teda chtěla zeptat už ale pro jednou, vy do takových krásných a zdobných dortů nedáváte sušené a kandované ovoce nebo jenom blbě vidím? Nepřijde vám to zároveň jako trošku škoda? Přece jenom je tady dost věcí které by se tím ohledně chuti daly zlepšit, nemám pravdu?

    OdpovědětVymazat