pátek 12. dubna 2013

Pohankovo-špaldové perníky/sušenky

Recept na perníky už jsem na blog dávala kdysi v začátcích. Pro inspiraci se můžete podívat zde. Od té doby jsem dělala už spoustu dalších experimentů nejen na perníky. Jedním z nich je i dnešní recept. Chtěla jsem upéct perníky, které budou s nějakou zdravější mouku a bez použití klasického bílého cukru. Tak vzniklo tohle. Nakonec jsem to nazvala jako perníky nebo sušenky, protože mi nepřipadají jako typické perníky. Prostě něco mezi sušenkou a perníkem. Ale za to je můžeme péct kdykoliv během roku, nejen na Vánoce nebo Velikonoce.


Nijak jsem je nezdobila, ale v průběhu toho, jak nám postupně mizely mě napadlo, jak by se daly ozvláštnit. Viz níže.

Inspirace zde

Suroviny:
na 2 plechy
  • 150 g hladce namleté pohankové mouky, 
  • 100 g hladké špaldové mouky,
  • 50 g másla, 
  • 1 vejce, 
  • 3 polévkové lžíce javorového sirupu, 
  • 2 lžíce mléka, 
  • 1 lžička prášku do pečiva bez fosfátu, 
  • 1 lžička kůry z chemicky neošetřeného citrónu, 
  • špetka namletého hřebíčku a skořice (místo toho jsem dala špetku perníkového koření).

Postup:

  1. Změklého máslo utřeme s javorovým sirupem, mlékem a vejcem. Přidáme mouky smíchané s kořením, s kůrou citrónu a s práškem do pečiva a vypracujeme v hladké těsto. 
  2. Vložíme do sáčku a necháme v chladu uležet do druhého dne, minimálně však 2 hodiny.
  3. Z těsta vyválíme 3 - 5 mm silný plát a vykrajujeme libovolné tvary. 
  4. Pečeme na pečícím papíru v předehřáté troubě na 170 °C přibližně 10 minut, dokud zlehka nezezlátnou. Vychladlé perníčky uložte v uzavřené krabici na suché a chladné místo. Na rozležení budou perníčky potřebovat minimálně 7 dnů, ideálně však 14 dnů (ovšem my je konzumovali hned a byly dobré i čerstvé :-)


Tipy na zpestření:
Pokud chcete z perníků/sušenek udělat trochu svátečnější variantu, tak je můžete slepit marmeládou, karobovou pomazánkou nebo taky karamelovým kondenzovaným mlékem či nutelou. Taky mě napadlo arašídové máslo, ale vzhledem k tomu, že perníky nejsou moc sladké, tak nevím, jestli by to bylo dobré.

5 komentářů: