pátek 16. listopadu 2012

Jablkový koláč z bramborového těsta

Upéct sladký koláč, který v sobě obsahuje brambory mě vždycky lákalo. Zajímala mě ta jeho chuť. Představovala jsem si to jako velice hutné těsto. Pokaždé jsem byla líná předem si předchystávat právě ty brambory. Tentokrát mi nějaké uvařené brambory, které měly jít do salátu, zbyly. To byl konečně impuls k upečení tohoto koláče. Nechtělo se mi sáhodlouze pátrat po nějakých speciálních receptech. Vzala jsem tedy první recept, který mi nabídl google (zde). Část mouky jsem v něm nahradila celozrnnou, ubrala jsem množství cukru na polovinu a nahradila jsem bílý cukr alespoň hnědým a jinak jsem recept víceméně zachovala. Když nepočítám maličkosti typu prášek do pečiva nahrazen bezfosfátovým, způsob úpravy jablek a tak. :-)


Koláč mě opravdu nadchnul a příště už nebudu líná připravit si předem i ty brambory. :-)
A tento příspěvek by mohl být takovým volným pokračováním mého předchozího příspěvku na téma Zeleninové buchty. Však brambory jsou taky zelenina. :-)

Suroviny:

Těsto
  • 200 g vařených brambor, 
  • 200 g polohrubé mouky,
  • 150 g celozrnné pšeničné mouky, 
  • 1 bezfosfátový prášek do pečiva, 
  • 50 g hnědého cukru, 
  • 150 g tuku (použila jsem máslo), 
  • 1 žloutek, 
Náplň
  • 400 g jablek, 
  • 1 malá lžička skořice,
  • 1 polévková lžíce hnědého cukru, 
  • hrst rozinek, 
  • 1 bílek na potření, 
  • tuk na formu.

Postup:
  1. Nejprve si uvaříme brambory. Já jsem je vařila vcelku ve slupce, tak jako když se vaří na bramborový salát. Potom brambory oloupeme a jemně nastrouháme.
  2. Také si dopředu nezapomeňte vytáhnout máslo z lednice
  3. Předehřejeme si troubu na 200 stupňů.  
  4. Do větší mísy prosejeme mouky s práškem do pečiva, přidáme brambory, cukr, změklé máslo, žloutek a zpracujeme na vláčné těsto. S těstem se pracuje opravdu výborně. Není potřeba ho dávat chladit do lednice. Asi 1/3 těsta si oddělíme, zbylé dvě třetiny uválíme do tvaru dortové nebo koláčové formy, tak abychom měli těsto i po stranách. Já mám dortovou formu o průměru 26 cm. Těsta je ale opravdu hodně, takže se dá použít klidně i na větší formu.
  5. Formu si lehce vytřeme máslem a do formy vložíme těsto
  6. Pak si nachystáme náplň. Já jsem jednoduše nahrubo postrouhala jablka (i se slupkou, proč se zbavovat cenné vlákniny že :-). Množství jablek je spíš orientační, sama jsem to nevážila, prostě tolik, aby se nám pěkně naplnila forma. Postrouhaná jablka pak smícháme se skořicí, lžičkou cukru a horkou vodou spařenými rozinkami.
  7. Ze zbylého těsta (z té naší cca 1/3 těsta) uděláme na koláči mřížJá mřížkový koláč nikdy nedělala, takže tvoření šlíšků pro mě bylo novinkou. Napoprvé se mi to teda moc nepovedlo, ale příště už budu víc zkušená. Doporučuji ručně si vyválet co nejtenčí válečky, líp to pak na koláči vypadá.
  8. Mříž potřeme rozšlehaným bílkem. Bylo mi líto zbytek bílku nevyužít, tak jsem jím potřela i jablka.
  9. V předehřáté troubě upečeme. V původním receptu nebylo psané, jak dlouho se má koláč péct, takže jsem se trochu obávala, zda to odhadnu. Nakonec mi to vyšlo tak na 35 až 40 minut. V průběhu pečení jsem koláč občas přikryla alobalem, aby nebyl shora moc propečený.

Po ránu u nás bylo velice zataženo, takže fotka celého koláče je bohužel focená při umělém světle. Ale jindy bych to už nevyfotila, protože jsme se do koláče hned po ránu pustili (pekla jsem jej pozdě večer :-). A odměnou mi byla pochvala našeho malého, který při prvním kousnutí prohlásil významné a hlasité Mňáááááám. :-D U takové šestnáctiměsíčního chlapečka je to opravdu roztomilé. :-) Koláč sice obsahuje nějaký cukr, ale to množství je snad přijatelné.


3 komentáře:

  1. Kivi zajímavý recept a náplň klasická jablíčková mňam..:))

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to vypadá lákavě :-) A na jablka se nechám zlákat vždycky :-)

    Mimoto, bych tě ráda pozvala ke zodpovězení několika otázek a sepsání pár maličkostí o tobě :-)

    http://nevylecitelnaoptimistka.blogspot.cz/2012/11/jedenactka.html

    OdpovědětVymazat