neděle 11. listopadu 2012

Zeleninové buchty

Samotný název příspěvku "Zeleninové buchty" zní možná trochu nevábně a někomu by se mohlo zdát, že to snad ani nemůže být dobré?? Věřte mi, je to dobré. A nejlepší na těchto zeleninových buchtách je, že onu zeleninu byste tam vůbec nepoznali. A pak tyto buchty považuji za velice zdravé.
Přináším vám tedy přehled a takovou inspiraci různě zeleninových buchet, které jsou nasladko a mohou být výborným moučníkem. První a druhou buchtu zveřejňuji poprvé, ostatní už jsem publikovala dříve...

BROWNIES Z ČERVENÉ ŘEPY
Červenou řepu jsem si letos velice oblíbila. Ne vše z ní má u nás doma ale úspěch. Tato kakaová buchta je ale bomba a chutnala zatím každému, kdo si ji dal. Teda až na našeho malého, ale ten nemá rád kakao a tato buchta je velmi kakaová. :-) Nikomu jsem nikdy dopředu neříkala, že je buchta z řepy a taky to nikdy nikdo nepoznal. Já jsem řepu pouze strouhala, takže se tam občas objevilo řepové vlákno, to lze vidět i z fotek. Pokud chcete řepu naprosto zamaskovat, tak ji rozmixujte a nikdo nemá šanci ji poznat. Jinak čím více buchtu sladíte, tím více překrýváte řepovou chuť. Doporučuji spíše tekuté sladidlo. Výborně mi posloužil rýžový slad. A třeba s takovým javorovým sirupem to musí být taky vynikající.


Suroviny:
  • 250 g červené řepy (odpovídá tak dvěma středním řepám - já jsem dala 285 g),
  • 200 g hladké mouky (použila jsem 100 g hladké špaldové a 100 g hladké pšeničné),
  • 40 g kakaa,
  • 1/2 bezfosfátového kypřícího prášku,
  • 50 g třtinového cukru,
  • 100 g rýžového sladu (dala bych klidně o 50 až 100 g více),
  • 2 větší vejce nebo 3 menší,
  • 120 ml oleje.

Postup:
  1. Řepu umyjeme a uvaříme ve slupce do měkka. Až vychladne, oloupeme ji a rozmixujeme nebo nastrouháme.
  2. K řepě přidáme vejce, olej, rýžový slad, cukr a pořádně promícháme.
  3. Pak přidáváme suché přísady - mouky, kypřící prášek a kakao a opět pořádně promícháme.
  4. Pekáč vymažeme máslem a vysypeme moukou. Vlijeme do něj těsto a pečeme při teplotě 200 stupňů asi 20 minut.

A záměrně jsem nazvala buchtu jako brownies, protože mi brownies hodně připomíná svou kakaovou chutí a hutnou a vláčnou konzistencí zároveň.


Inspirace zde

DÝŇOVÝ DORT S TVAROHEM
inspirace zde

Dýňový dort byl pro mě velkou výzvou. Vůbec jsem netušila, jak může dýně chutnat v nějaké buchtě a teď už vím, že velmi lahodně. A v kombinaci s tvarohem mě to opravdu nadchlo.


Suroviny:

Těsto:
  • 140 g pšeničné celozrnné mouky (lze použít i špaldovou mouku),
  • špetka soli,
  • 30 g hnědého cukru, 
  • 120 g změklého másla,
  • 1 žloutek,
  • 1 lžíce ledové vody,
Náplň:
  • 500 g uvařené dýně (použila jsem máslovou),
  • 400 g polo nebo plnotučného tvarohu,
  • 1 zakysaná smetana,
  • 3 velká vejce nebo 4 menší + 1 bílek,
  • 40 g celozrnné špaldové mouky,
  • 110 g rýžového sladu (nebo javorového sirupu),
  • 50 g hnědého cukru,
  • 1 čajová lžička skořice,
  • 3 polévkové lžíce kukuřičného škrobu.

Postup:
  1. Nejprve si připravíme těsto. V míse smícháme mouku, cukr a špetku soli. K tomu přidáme na kousky nakrájené máslo, žloutek a vodu a vypracujeme těsto. To zabalíme na půl hodiny do ledničky. Pokud budete mít těsto v lednici déle, nechte jej před válením změknout. 
  2. Dýni oloupeme, nakrájíme na kousky a vaříme do změknutí. Toto je asi nejotravnější krok, ale nebojte, pak už následují samé rychlé kroky.
  3. Uvařenou dýni rozmixujeme (lépe mi to šlo tyčovým mixérem), smícháme ji s tvarohy, zakysanou smetanou, rýžovým sladem, cukrem a vejci. Do směsi přisypeme celozrnnou špaldovou mouku, skořici a kukuřičný škrob. Pořádně promícháme.
  4. Předehřejeme si troubu na 200 stupňů. Kulatou formu na dort vymažeme máslem, rozválíme těsto a vytvarujeme do zvýšených okrajů. Jde to celkem dobře, i když těsto patří k těm křehčím.
  5. Směs z dýně a tvarohu nalijeme do formy a dáme péct přibližně na hodinu. Poté necháme zchladnout. Já jsem před podáváním dala na pár hodin do ledničky.


CUKETOVÁ BUCHTA

Cuketová buchta patří k mým snad nejoblíbenějším. Je to asi proto, že s cuketou se výborně pracuje, dobře se loupe, dobře se strouhá a buchty s cuketou jsou vždy pěkně vláčné. Dá se udělat v různých variantách a vždy je velice dobrá. Takže až zase příjde cuketová sezóna, určitě na tuto buchtu nezapomeňte. :-)

Cuketová buchta



MRKVOVÁ

Mrkvové buchty jsou nádherné svojí oranžovou barvou. Chtěla jsem počkat se zveřejněním příspěvku, než upeču ještě aspoň jednu další mrkvovou buchtu. Nakonec jsem uznala, že v tomto příspěvku už toho mám až až, takže další mrkvová buchta bude příště. :-)

A teď už jen výčet mrkvových buchet, které na mém blogu již nějakou dobu jsou.

Celozrnná mrkvová buchta s tvarohem




KOMBINACE

A určitě se nemusíte bát zkoušet i různé kombinace zeleniny nebo ovoce a zeleniny v jedné buchtě.

Cuketovo-mrkvový perník

Příkladem může být třeba tento perník, ve kterém žádnou ze zelenin nepoznáte a je to určitě vylepšení klasického perníku.



Mrkvovo-jablečno-skořicové muffiny

Mrkev a jablko je výbornou kombinací a řekla bych, že i nejvíce zažitou. Určitě doporučuji pro ty, kteří mají ze zeleninových buchet strach. Takže jako takový první odrazový můstek bych zkusila některou z těchto buchet.
Variantou jsou buď tyto muffiny...


nebo tato buchta
Jablečno-mrkvová buchta



Zaujala vás některá z těchto zeleninových buchet?

15 komentářů:

  1. Zeleninové buchty mám moc ráda. Momentálně se chystám na nějakou z řepou a brownies vypadají moc dobře!

    OdpovědětVymazat
  2. Super článek!! Zeleninové buchty mám ráda hlavně proto, že jsou plné zeleniny a tak mám pocit, že jich můžu sníst spousty! Zelenina je přeci zdravá, no ne? Nejvíc mě zaujal ten tvarohovo dýňový koláč! Ten určitě vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji moc Pavli. Přesně takový pocit mám taky, že můžu sníst buchty, kolik chci, protože jím vlastně zeleninu že :-))
      Dýňový koláč určitě vyzkoušej, mě hodně nadchnul a budu ho dělat určitě pravidelně. :-)

      Vymazat
  3. Jako vždy skvělá inspirace Kivi :)
    nejradši mám cuketovou buchtu a mrkvový koláč, to bych nejraději jedla pořád:) a zdravější buchta snad ani být nemůže - celozrnná mouka, zelenina, málo tuku... :)
    Od tebe bych ráda ochutnala všechno, asi zkusím ty muffiny:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji moc Marky, cuketovou buchtu taky miluju, je takové supr vláčná a rychlá na přípravu. S cuketou se pracuje mnohem líp jak s dýní. Určitě vyzkoušej. :-)

      Vymazat
  4. Krásně zákusky jsi připravila, přidávat zeleninu do moučníků je velmi praktické, mají velmi dobrou chuť a jsou krásně vláčné, diky za ispiraci...:))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. moc děkuji Sonio, přesně to mám ráda, že jsou buchty vláčné :-)

      Vymazat
  5. vyzeraju lákavo, človek by nepovedal, že sa tam nachádza cuketa, či repa. Zatial som ešte nič podobne neskušala
    Štýl ženy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji Sue, určitě vyzkoušej. Nejen že to nevypadá, že by v nich byla zelenina, ale ani podle chuti se to nepozná. Takže se tak dá skrytě konzumovat i zelenina, kterou normálně třeba někdo rád moc nemá. :-)

      Vymazat
  6. To vypadá skvěle! Zajímavý článek, moc hezky zpracovaný. Buchta z červené řepy by mě vůbec nenapadla. A přitom to musí chutnat výborně! Určitě někdy vyzkouším, díky za inspiraci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mockrát děkuji. Buchtu z červené řepy určitě vyzkoušej, určitě nebudeš litovat :-)

      Vymazat
    2. Tak jsem vyzkoušela a je super! Recept jsem si poupravila, vlastně jsem se řepou nechala inspirovat. Dost jsem to tím zjednodušila.
      Taky jsem vyzkoušela mrkvovou buchtu a moc mi chutnala, jen jsem ubrala 2 vejce a byla výborná! Sice mrkev byla dost poznat, ale o to lepší mi to přišlo.
      Díky za inspiraci, skvělé!

      Vymazat
  7. Jako chlap si už fakt docela dlouho říkám, že by se mi líbilo, kdyby nějaká firma, kterou živí tvorba mobilních aplikací vymyslela fakt nějaký šikovný software na to, abych měl jako chlap kuchařku po ruce v telefonu. Prostě taková ta kuchařka pro chlapy. To si myslím, že by mě bavilo a mohlo by to mít úspěch. :)

    OdpovědětVymazat