čtvrtek 30. května 2013

Špaldové dukátové buchtičky s vanilkovým krémem

Dukátové buchtičky byly vždycky mým oblíbeným sladkým jídlem. Mám pocit, že ve škole chutnaly snad všem dětem. Doma je mamka tak často nedělala. A já je vlastně taky nedělávám, až do teď, kdy jsem se pustila rovnou do zdravější verze a musím říct, že byly opravdu výborné. Jednou jsme teda dukátové buchtičky k obědu měli, ale to jsem buchtičky koupila hotové v pekárně a krém spočíval pouze v mléce a pudinkovém prášku. Teď jsem udělala krém trochu fajnovější a to z jednoho prostého důvodu - dostala jsem ohromnou dávku vajec, takže je musím postupně spotřebovávat a tady se do krému použije rovnou pět žloutků.


Recept na buchtičky jsem našla zde.
Recept na krém jsem našla zde.

Suroviny:
Buchtičky
  • 400 g špaldové celozrnné mouky (částečně jsem dala i hladkou špaldovou mouku, ne celozrnnou),
  • 2 žloutky,
  • 2 lžíce třtinového cukru,
  • půl lžičky soli,
  • 1 lžička nastrouhané kůry z BIO citronu,
  • 21 g droždí (1/2 běžné kostky),
  • 250 ml mléka,
  • 100 ml oleje.

Vanilkový krém
  • 1 litr mléka,
  • 2 vrchovaté lžíce třtinového cukru,
  • 50 g vanilkového pudinku,
  • 10 g vanilkového cukru,
  • 5 ks žloutků,
  • 1/2 vanilkového lusku.

Postup:
  1. Nejprve si zaděláme na kvásek: Ohřejeme mléko tak, aby bylo vlažné. V misce smícháme lžičku cukru, trošku mouky, pár lžiček vlažného mléka, promícháme a rozdrobíme droždí. Promícháme a necháme vzejít.
  2. Mezitím si nachystáme vše ostatní. Smícháme mouku, cukr, sůl, kůru, olej, mléko a rozšlehané žloutky a na závěr vzejítý kvásek. Necháme kynout asi hodinu.
  3. Troubu předehřejeme na 200 stupňů a začneme z těsta rozdělovat cca 3 cm široké provázky. Pak je můžeme buď to krájet na kousky, nebo si provázky dáme na olejem vymazaný pekáč a budeme je krájet přímo na pekáči (to je možná trošku rychlejší postup). Na závěr buchtičky promažeme olejem, aby se pak daly oddělit.
  4. Pečeme v předehřáté  troubě dozlatova.
  5. Vanilkový krém: Krém připravíme tak, že dáme vařit asi 2/3 mléka (nejlépe v mlékovaru), přisladíme cukry a také dáme půlku lusku. Ve zbylém mléce rozmícháme pudink. Do vařícího mléka vlijeme krémový prášek rozmíchaný ve zbytku mléka a za neustálého prošlehávání směs převaříme, až mírně zahoustne. Do zahoustlé směsi zamícháme rozšlehané žloutky. Za stálého prošlehávání uvedeme krém téměř do varu.
  6. A můžeme dávat buchtičky polité krémem na stůl. :-)



Jo a jestli máte pocit, že je na mém blogu trochu přešpaldováno, tak to není jenom pocit, je to tak! :-) Špaldovou mouku asi miluju! :-)))



17 komentářů:

  1. Špaldové buchtičky od Špaldovky už mám delší dobu chuť vyzkoušet, budu to muset napravit. A taky se chystám na tvoje kynuté špaldové koláče, vypadají úplně stejně jaké kupuji v CountryLife. Děti z nich budou mít radost!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a já na ty špaldové buchtičky narazila úplně náhodou. Původně jsem myslela, že budu péct klasiku z pšeničné hladké mouky, ale jakmile jsem našla tyhle, tak to bylo jasné. :-)
      Teda tos mě potěšila, že Ti koláče připadají jako z countrylife, ale přeci jenom ty jejich jsou o dost hezčí. :-) A nedělají je z žitného kvásku? U nás právě ve ZV berou koláčky z jiných firem, takže ty z countrylife jsem snad ani nikdy neměla nebo si to neuvědomuju :-)

      Vymazat
  2. Jéé úplně se mi sbíhají sliny, jak já je dlouho nejedla! Mňam :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já je měla taky po hodně dlouhé době, měla jsem na ně velkou chuť a náš malý se olizoval až za ušima, takže je budu asi občas dělávat :-)

      Vymazat
  3. ty seš taková šikulka, vypadají úchvatně :)

    OdpovědětVymazat
  4. Dělat domácí buchtičky? To mě nikdy nenapadlo. :))
    Vypadají moc hezky!

    OdpovědětVymazat
  5. super, líbí se mi tyhle klasiky ve zdravější podobě :-) jen bych vynechala pudinkový prášek a udělala "klasický" domácí pudink

    OdpovědětVymazat
  6. Obdivuju tvůj kuchařský a pekařský um! :) Jsou nádherné :)

    OdpovědětVymazat
  7. super recept :-) děkuju, vypadá to krásně :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Já zkoušela v poslední době dělat buchtičky s krémem dvakrát.. a pokaždé něco nebylo ono. Tak jsem to už vzdala a nevím, jestli si někdy troufnu riskovat to potřetí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak to se Ti nedivím, to by mě taky odrazovalo. Ale nech buchtičky chvilku buchtičkama a uvidíš, příjde čas, kdy je budeš chtít znova a kdy se opravdu povedou! :-)

      Vymazat
  9. uz dlouhou dobu se na ně chystám, receptů na ně mám nespočet,ale času pořád není nazbyt:) Vypadají ale moc dobře

    OdpovědětVymazat
  10. Určitě stojí za vyzkoušení, jsou totiž příliš dobré...:))

    OdpovědětVymazat
  11. špaldová je dobrá ale momentálně mám doma jen žitnou.. můžu to dělat i z této mouky, ne? Půjde to?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak s tou žitnou bych byla trochu opatrná, řekla bych, že se chová trošku jinak jak špaldová celozrnná, či pšeničná celozrnná. A taky je dost chuťově jiná. Ale třeba dát ji menší část a doplnit ji klasickou hladkou pšeničnou by možná fungovalo. Ale vyzkoušené to nemám...

      Vymazat
  12. Ach, o dukátových buchtičkách s krémem si můžu nechat tak akorát zdát. Dělala jsem (už dávno tomu, asi před rokem) buchtičky plněné tvarohem a přelité vinným šodó (pro děti pak vanilkovým krémem) a byla to neskutečná dobrota!

    OdpovědětVymazat